MZ (TMZ) – lokomotivene med «evig» liv

       

TMZ 1409 med flistog på Flesberg i 2016        TMZ 1405 på Skogn, vinteren 2017

Å kjøpe nye lokomotiver, er en kostbar affære. Dette har medført at spesielt godstog-selskapene har valgt å holde liv i lokomotiver fra 60- og 70-årene. De lokomotivene som gjerne har overlevd, er lokomotiver som har egenskaper som gjør de svært velegnet til å takle de utfordringene som møter tunge godstog i Sverige, og spesielt i Norge.

MZ, eller TMZ som svenskene kaller den, er ett slikt lokomotiv. De har blitt ett ganske vanlig syn i både i Sverige og Norge de siste årene. De forekommer i både serie I, II og IV her til lands.

Lokene, som har sin opprinnelse hos de Danske Statsbanene, er bygget i tidsrommet 1967 – 1978 hos Nydqvist & Holm (Nohab) i Trollhättan på lisens fra GM. Nettopp det faktum at det sitter GM-motorer i lokomotivene, har gjort at de nærmest har fått kultstatus i diverse entusiast-miljøer. Det er bortimot umulig å bevege seg langs sporet med en MZ, uten at man blir avfotografert både 1, 2 og 3 ganger på turen:-)

Etter at motorvogner og kjøreledning gjorde sitt inntog hos danskene, ble mange av MZ’ene solgt. Mange av serie III – lokene gikk blant annet til Australia. Mens flere av serie I, II og IV – lokene ser vi til daglig både i Norge og Sverige.

Det svenske selskapet BLS Rail AB eier 6 stk MZ-lokomotiver, som alle går på utleie. Flere av lokomotivene er gjennomgått større oppgraderinger, og 1419 er nå det siste i rekken. Renoveringen av 1419 sies å være den mens omfattende som er gjort av noe MZ-lok i «nyere» tid.

Det gjenstår noe arbeid på 1419, men loket er nå snart tilbake i utleie-markedet. Det er foreløpig ikke helt avklart hvor loket havner etter ferdigstillelsen. Lokomotivet er nylakkert, hyttene har fått helt ny isolering fra Rockwool og man har utført en rekke forbedringsarbeider på førerbordene. Som endel av isoleringsarbeidene, er førerhus-modulene strippet helt ned. Vegger og gulv er byttet. I de nye førerbordene er flere av kontrollene flyttet noen millimeter, noe som blant annet medfører at Fører får bedre beinplass. Videre er det byttet frontruter, sideruter og det monteres nytt luftkondisjoneringsanlegg. På taket er det også gjort utbedringer: tyfonene er flyttet fra førersiden og over på «assistentsiden», for å skjerme fører fra støyen.

Ingen tvil om at det skal bli interessant å ta en kikk på 1419, når den ruller ut av verkstedet i Kristinehamn…

Vanskelig å spå hvor lenge MZ’ene blir å se i ordinær drift, men 15 – 20 år ser ikke ut til å være noen umulighet. Det som kanskje blir det springende punktet er muligens innføringen av ERTMS. Innføring av ERTMS medfører en svært kostbar ombygging av trekk-kraftkjøretøyene. Om lokomotivene fra 60 – og 70-tallet overlever dette, er lite trolig.

Under følger bilder fra den svært omfattende renoveringen av lokomotivet: (bildene er gjengitt etter tillatelse fra Magnus Sandgren hos BLS Rail AB)

  

  

  

 

  

 

Under følger link til de ulike seriene, med informasjon helt ned på individnivå.

Link til serie I:

http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MZ&typenr=1

Link til serie II:

http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MZ&typenr=2

Link til serie III:

http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MZ&typenr=3

Link til serie IV:

http://www.jernbanen.dk/motor.php?s=8&litra=MZ&typenr=4

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s