Første containertog til Holmen Sidespor

Fredag kl. 14:19 ankom CargoNets Gt 8039 Sundland i Drammen, med 241 meter containertog. Dette ble senere fredag kveld skiftet ut på den delen av Holmen Sidespor som går under navnet «Furuholmen». Dette er den delen på Holmen hvor man foretar omlasting av containere mellom sjø og bane. Lastesporene er naturligvis benyttet til dette formålet også før ombyggingen, men dette er første gang de skal benyttes via de nye ankomstsporene.

CargoNet skal laste ett containertog hver søndag på Holmen Sidespor. Togene skal i første omgang kjøres de neste 4 ukene, som en prøveordning. Dette kommer blant annet som en følge av at Samskip nå har begynt å anløpe Drammen Havn hver helg.

Det er ventet en massiv økning i trafikken på Holmen Sidespor i månedene og årene som kommer.

Som kjent ble Holmen Sidespor nylig bygget om for 400 millioner kroner. Etter ferdigstillelsen har brukere av sidesporet, tjenestevei påpekt at sikringsanlegget, slik det nå er konstruert, bare gir anledning til å benytte ett av de to ankomstsporene, ved nettopp «ankomst». Dette gjør at man må skifte inn toget på Furuholmen i deler på max 100 meter.

Les mer om ombyggingen og åpningen her:

https://railway2016.wordpress.com/2016/12/06/holmen-sidespor-apnes/

https://railway2016.wordpress.com/2016/12/22/400-millioner-kan-det-vaere-sant/

https://railway2016.wordpress.com/2017/02/27/omsider-containere-pa-jernbane-fra-drammen-havn/

Bestemmelsene tillater pr i dag ikke flere enn ett skiftelag på Holmen Sidespor. Da det lastes myyye bilvogner på Holmen, er man avhengig at togene kan skiftes raskt inn og ut. Noe man naturligvis burde kunne forvente av en sidespor til 400 millioner…..

De to flotte ankomstsporene har dessverre i praksis blitt til ett. Fredag den 28.4 benyttet skiftelaget 60 minutter på å få skiftet inn 3 stk 6 akslinger og 8 stk 2 toakslinger på Furuholmen. For erfarne skiftelag er det INGENTING som tar 60 minutter i 2017. Spesielt når man opererer på ett anlegg til 400 millioner. I tillegg skal vognene hentes ut når de er lastet. Mer tid….. Denne gangen var toget 241 meter. Neste gang er det kanskje 500 meter som kommer……… kanskje kommer det etter hvert flere containertog i DØGNET.

Regner man inn kjøringen til og fra Sundland, venting på ledig slot over Drammensbrua, samt innskiftingen på Furuholmen, (en tur for å stille vogner, en tur for å hente etter lasting) ender CargoNet her fort opp med en regning på 4 timer skiftemaskin/skiftelag pr. tog.  Og skulle toget bli 500 meter, så må det skiftes inn i 5 deler og ut i 5 deler…..

Tiden flyr, sammen med kostnadene………

Fra ankomst Holmen burde det strengt tatt ikke ta mer enn max 15 minutter før 500 meter godstog står klart for lasting.

Men det koster kanskje 800 millioner…

Etter ombyggingen av Kongsberg stasjon, burde man kanskje ikke la seg overraske av så mye lenger. Men at brukere av diverse fasiliteter ikke benyttes som referansegruppe under utformingen, er komplett uforståelig.

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s