Standard – men ikke nasjonal

       

Statens Jernbanetilsyn har nå konkludert med at innføringen av nasjonal standard for lokomotivførerutdannelsen bryter med det funksjonelle regelverket EU har på området.

Nettsiden frifagbevegelse.no omtaler saken. Det er noen som naturligvis er vantro og sjokkerte.

Les omtalen her:

http://frifagbevegelse.no/njfmagasinet/lokforernes-utdanningskrav-bryter-med-euregler-mener-statens-jernbanetilsyn-6.158.462410.649fe85aa0

Det er derfor NOK EN GANG på sin plass å minne om følgende: Direktør for Statens Jernbanetilsyn Reiersøl-Johnsen advarte mot dette i en artikkel den 26. oktober 2016. Altså FØR streiken ble avsluttet. Les hele innlegget her:

https://www.sjt.no/jernbane/nyheter/bransjestandard/

Det mangler heller ikke på andre advarsler:

https://railway2016.wordpress.com/2016/10/30/lokomotivforerstreiken-ender-uten-vinnere/

https://railway2016.wordpress.com/2017/03/08/en-nasjonal-standard-uten-juridisk-forankring/

MEN det er ingen grunn til panikk….. Statens Jernbanetilsyn har også slått fast at INGEN får benytte sin rett gjennom Førerforskriften, til å bedrive utdanning av lokomotivførere, uten at man først har en godkjent opplæringsplan/pensum beskrevet i sine lisensbetingelser. Lisens innvilges av Statens Jernbanetilsyn.

INGEN andre enn Norsk Jernbaneskole har i dag slik godkjent opplæringsplan. Det er INGEN grunn til å frykte at Statens Jernbanetilsyn ikke kommer til å stille SVÆRT strenge krav dersom noen jernbaneforetak ønsker å endre sine lisensbetingelser for å få anledning til drive grunnutdanning av lokomotivførere.

Fortsatt i tvil?

Klikk på denne linken, og les nøye:

https://www.sjt.no/jernbane/nyheter/opplaring-av-lokforere/

Det er altså INGEN grunn til å anta at sikkerheten blir svekket dersom konklusjonen til Statens Jernbanetilsyn blir stående.  Det er kanskje dristig… men det vil være fullt mulig å påstå at innføring av den nasjonal standard som Jernbanedirektoret nå har laget forslag til, for eksempel IKKE vil bremse det økende antall «pass-hendelser». Man må nok lete andre steder.

Men det er jo til å forstå at man blir litt sjokkert og vantro, når det endelig blir klart for alle at en svært kostbar streik ender uten resultat.

Det man bør gjøre, er å utvide innholdet i opplæring til Førerbevis. I Norge har vi 6 uker opplæring før prøve kan avlegges og bevis utstedes. Sverige har 5 måneder………. Jernbanedirektivet fra EU legger ingen hindringer i veien for å øke utdanningsinnholdet i Førerbeviset.

Det KAN være en bedre løsning å starte arbeidet med å øke innholdet i Førerbeviset, enn å vente på oppsigelsen av EØS-avtalen eller nedleggelsen av EU.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s