SJT ber om redegjørelse fra norske godstogselskap

 

 

Bilde 1: Ulykkestoget i Danmark, foto: Scanpix. Bilde 2 - 4: Vogn litra Sdggmrs. Traileren som falt av toget, stod på tilsvarende vogn.  

Statens Jernbanetilsyn følger naturlig nok med på etterspillet etter ulykken på Storebæltsbroen for to uker siden.

Den danske Transportstyrelsen innførte sist uke bruksforbud for vogner av typen som var involvert i ulykken. Statens Jernbanetilsyn ber nå norske godstogselskap om å redegjøre for bruk av slike vogner i Norge. Under følger utdrag av pressemelding fra Statens Jernbanetilsyn:

«Statens jernbanetilsyn har bedt alle godstogforetak på det nasjonale nettet i Norge redegjøre for om de bruker godsvogner av typen som ble brukt da en semitrailer på et godstog traff et møtende passasjertog på Storebæltsbroen i Danmark 2. januar i år.
SJT har gjort godstogforetakene oppmerksom på den danske tilsynsmyndighetens forbud mot all bruk av godsvogner som er beregnet for transport av semitrailer inntil foretakene har vist at sikkerheten er ivaretatt. Forbudet i Danmark er gitt fordi godsvognene kan utgjøre en risiko hvis semitraileren ikke sikres tilstrekkelig i låseanordningen på godsvognen.
Foretakene må redegjøre for om det er utført risikovurdering av følgende forhold:

  • innfesting og låseanordning på godsvogner
  • lastsikring i semitrailere eller containere
  • sikker togframføring ved ekstra belastninger forårsaket av sterk vind eller annet ekstremvær

Foretakene må også svare på om rutiner og interne bestemmelser og tiltak for lastsikring og kontroll av last er tilstrekkelige for at togframføringen kan vurderes som sikker.

SJT forventer at foretakene selv vurderer om det er nødvendig å justere interne bestemmelser for å unngå lignende hendelser som i Danmark.»

Bildet viser lastefeil avdekket ved ankomstvisitering av godstog. «King-pinnen» på semtraileren er satt bakenfor låsen. Feilen ble ikke avdekket ved lastkontroll, som i dette tilfellet har vært mangelfull. Faren for alvorlige ulykker når slike feil ikke avdekkes, er overhengende. 

Det er naturligvis for tidlig å si noe årsaken til ulykken i Danmark, men det er nok fornuftig for SJT å legge sitt fokus på rutiner rundt lastkontroll og risikoanalyser hos godstogselskapene, fremfor å innføre bruksrestriksjoner på godsvogner.

Det skal fryktelig mye til for at en slik «King-pinne» hopper ut av låsen, selv i kraftig vind………….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar